Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Українська мова, 9 клас. Вчитель Дерев'янченко Л.В.
Мета: розширити знання учнів з теоретичних питань синтаксису складносурядного речення, з’ясувати про смислові зв’язки між частинами складносурядного речення, удосконалювати пунктуаційні уміння і навички; розвивати культуру усного й писемного мовлення; пізнавальні процеси ; вміння узагальнювати; сприяти вихованню дбайливого ставлення до природи, довкілля.
Обладнання: картки із текстами, підручники карти на Ф.С.Панка «П’є журавка воду», план семінару.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: урок-семінар.
Епіграф:
Люби природу не як символ Душі своєї. Люби природу не для себе- Люби для неї. Ліна Костенко
Хід уроку :
І . Організаційний момент. Оголошення теми і мети уроку ( із використанням психоформули) Тема ця хоч не проста, та для вас цікава, Будуть в ній нові слова, буде і забава. І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему, Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо, Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання, Думки вашої творіння й оповідання, І пісні й загадки ваші, й власна ваша казка. Тему нашого уроку запишіть, будь ласка. Л.Швед
ІІ.1. Бесіда за епіграфом. - Як ви розумієте слова поет. епіграфа?
2. Ознайомлення з культурологічною змістовою лінією. О.Довженко писав : «Природа прекрасна» (с.16, №3, 2007 рік).
3. Уривок з твору В. Сухомлинського (учениця читає напам’ять) Бесіда з учнями : - Як ви вважаєте , що мав на увазі дідусь? - Яка головна думка тексту? - Який наш святий обов’язок перед природою? - У Конституції України в статті 66 зазначено: « Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоду природі». - В.Сухомлинський: «Найголовніше в душі - це краса. Краса в широкому розумінні – це мистецтво і музика , і сердечні стосунки з людьми.
4. Виразне читання речень, визначити їх будову. («Листи до сина»)
5. «Мозкова атака». Лінгвістичний диктант (дати короткі відповіді письмово) - За кількістю граматичних основ речення бувають ……………. - Складне речення поділяється на …………………………………... - Сполучники складні бувають ……………………………………….. - У складносурядному прості речення є ……………………………
6. На основі цього диктанту один учень будує на дошці схему.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети уроку.
Іν. Ознайомлення, сприйняття й осмислення нового матеріалу. 1. Знайомство з планом, регламентом семінару. - Поняття про складні, складносурядні речення, його будова. - Засоби зв’язку в складносурядному реченні - Інтонація складносурядного речення.
2. І-й доповідач- мовознавець Розповідь про складні речення , його будову. ІІ-й- рецензент ІІІ-й – журналіст (ставить питання до всіх учнів класу) - Чи є прості речення у складносурядному рівноправними? - Чи обов’язково повинні бути сполучні засоби? Відповіді учнів.
3. Робота з картками
ν. Виконання вправ на закріплення вивченого. 1. "Творча лабораторія" Робота в парах. Високий рівень: Навести власні речення, які відповідали б схемам. 1. [ ] , ( ) . 2. ( ) , [ ] . 3. [ , ( ) , ] . Достатній рівень : Продовжити речення6 Я вірю в те , що ……………………………. Хотілось знайти у лісі місцину, де………. Середній рівень З кожної пари простих речень утворити складнопідрядне речення , використовуючи сполучникові засоби ( як, що). - Сьогодні я спостерігав за тим . Заходило сонце. Стежка повела в лісок. Він вабив золотобагряною осінньою красою. Послухайте. Дихає земля.
2. а) Робота за картиною Федора Савича Панка «П’є журавка воду». Розгляд картини; б) розповідь про те, як створювався замисел створення картини картини . Пісня «П’є журавка воду».
3.Складання речень за картиною.
νІ. 1. Підсумки уроку. Красиве не береться нізвідки , творцями краси є люди. Без людської доброти і праці не розквітне квітка , не виросте дерево , не виховається дитина .
2. Тестовий контроль.
νІІ. Рефлексія Чи сподобався урок? Чого навчилися?
νІІІ. Оцінювання учнів класу
ІХ. Домашнє завдання § Вправа
|