Дата 04.11.2013 Урок 17 Клас 6 Тема: І.Крилов – видатний російський поет поет-байкар. Байки І Крилова. Мета: зацікавити учнів фактами біографії байкаря І.Крилова; працювати над виразним читанням байок; розвивати навички аналізу літературного твору, співставляти оригінал і переклад, байки Езопа і Крилова; виховувати у учнів прагнення до високих моральних цінностей. Тип уроку: комбінований. Обладнання: презентація, портрет І Крилова, збірки байок, ілюстрації до байок. Хід урокуІ. Актуалізація опорних знань.1. Перевірка домашнього завдання.Вибіркове читання байки Ж. де Лафонтена «Зачумлені звірі» 1.Лев. 2.Лис. 3.Осел. 2. Метод «Заповни прогалини».- Байка – це невеликий … або … твір, в якому є … та … . - Алегорія (" езопова…”) – це …, зображення людей під виглядом … . - Мораль – це … . Вона знаходиться на … або в … байки. - Першим байкарем вважають … . - Він жив у … Греції у … ст. до н.е. - Йому приписують понад … байок у … формі. - Ще у 4-3 ст. до н.е. ці байки вивчали у … - Традиції Езопа у 1 ст. продовжив давньоримський байкар … . - Він першим написав байку у … формі. - Знаменитим французьким байкарем 17 ст. був … . - Він переказував байки Езопа та … про проблеми … . Правильні відповіді:- Байка – це невеликий прозовий або віршований твір, в якому є алегорія та мораль . - Алегорія ("езопова мова”) – це інакомовлення, зображення людей під виглядом тварин, рослин, предметів . - Мораль – це повчальна думка . Вона знаходиться на початку або в кінці байки. - Першим байкарем вважають Езопа . - Він жив у Давній Греції у 6 ст. до н.е. - Йому приписують понад 300 байок у прозовій формі. - Ще у 4-3 ст. до н.е. ці байки вивчали у давньогрецьких школах. - Традиції Езопа у 1 ст. продовжив давньоримський байкар Федр . - Він першим написав байку у віршованій формі. - Знаменитим французьким байкарем 17 ст. був Жан де Лафонтен . - Він переказував байки Езопа та писав твори на власні сюжети про проблеми французького суспільства . ІІ. Оголошення і запис теми уроку.Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Байка», котра вас зацікавила на попередніх уроках. Які ж задачі стоять перед нами сьогодні? Мета нашого уроку: - Повторити вивчене про байку та розвиток цього жанру. - Ознайомитись з короткими відомостями про І.А.Крилова. - Виразно прочитати, обговорити байку Крилова "Вовк та Ягня”, «Ворона та лисиця» - Висвітлити значення творчості І.А.Крилова. Отже ми повторимо вже вивчений матеріал та ознайомимось з твором видатного російського байкаря І.Крилова «Вовк і Ягня», а значить – станемо освіченішими, розумнішими читачами. Працюватимемо двома мовами: українською, російською. Розпочнемо?.. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.ІV. Вивчення нового матеріалу.1. Слово вчителя.Знайомство з біографією І.Крилова. (1769-1744 р.) - Зачитаємо короткі відомості про І.А.Крилова. (Учні виразно зачитують.) Його життя починалось нелегко: коли Івану Крилову було 10 років, помер батько і сім’я залишилась без засобів для існування. Десятирічний хлопчик пішов працювати (переписувати папери) і утримував матір та двох менших братів. А у вільний час – навчався за книгами. Опанував математику, історію, мови… І став відомим письменником, перекладачем, академіком… І.Крилов «сам себе зробив» - тобто всього досяг самотужки. Він є автором більше ніж 200 байок. У 1809 р. побачила світ перша збірка байок;
На слайді ви бачите Публічну бібліотеку Санкт-Петербургу – в ній працював І.Крилов.
Перед вами – Петербурзька Академія Наук, членом якої було обрано І.Крилова. Виразно прочитаємо вірш М.Ісаковського, присвячений видатному байкарю Як ви його зрозуміли? (Учні читають, пояснюють. З байками Крилова вперше зустрічаємось у школі; мудрі думки байкаря залишаються з нами на все життя.)
Кто не слыхал его живого слова, Кто в жизни с ним не встретился своей? Бессмертные творения Крылова Мы с каждым годом любим все сильней. Со школьной парты с ними мы сживались, В те дни букварь постигшие едва, И в памяти навеки оставались Крылатые крыловские слова. Учитель. Прочитаємо й ми одну з найвідоміших байок І.Крилова – «Вовк і Ягня». Працювати ви можете як за презентацією, так і за підручником (с.58-59) 2. Аудіозапис байки російською мовою «Вовк і Ягня» - Чи сподобалася вам байка? Що вас в ній вразило? 3. Читання байки учнями про себе українською мовою.- Що вам більше сподобалося: оригінал чи переклад? - Назвіть дійових осіб байки. 4. Читання байки в особах.5. Бесіда - З яких частин складається байка? Як вони називаються? - В чому особливість розташування моралі в даній байці в порівнянні з байками Езопа? - Які епітети використовує поет для характеристики Вовка і Ягняти? Хто дає ці характеристики? Як герої звертаються один до одного? - Які звинувачення на адресу Ягняти висуває Вовк? - Доведіть, що ці звинувачення безпідставні. 6. Складання схеми - Які риси характеру уособлюють образи Вовка і Ягняти? Вовк - + Ягняпідступність доброта грубість вихованість хитрість розумність брехливість логічність нахабність беззахисність злість - Хто з героїв є носієм позитивних рис, а хто – негативних? - Чи справедливим є закінчення історії? До якого висновку підводить читачів байкар? Чи це поодинокий випадок? Чи актуальна байка сьогодні? 7. Порівняння байки Езопа і Крилова- Крилов часто запозичував сюжети байок у Езопа або Лафонтена, але змінював їх, створюючи нові твори; - Чим схожі і чім відрізняються сюжети байок Езопа і Крилова? - Що нового вніс в байку російський поет? 8. Складання порівняльної таблиці: 9. Інсценування байки «Ворона і Лисиця» підготовленими учнями.- Хто з героїв байки був нещирий? 10. Читання байки учнями про себе.11. Аналіз байки. Словникова робота.- Прочитайте мораль байки. Що означають слова «влесливість», «улесливий»? Чим відрізняються слова «влесливість» і «комплімент»? Звернимося до тлумачного словника. «Влесливість» - лицемірне, догідливе восхваління; «Улесливий» - той, що хвалить когось з корисливою метою; «Комплімент» - приємний відгук, люб’язна похвала. Висновок: Улесливість і комплімент – поняття різні, зі знаком + і - компліменти говорять з метою доставити задоволення людині, а улесливість застосовують для використання людини в корисливих цілях. - Як ви думаєте, чому «улесливий завжди зворушує серця»? - Чим небезпечна улесливість? - Які людські вади висміюються автором в образах Лисиці і Ворони? - Які фрази із цієї байки стали крилатими? («Благаю, заспівай!», «Вороні з лестощів звихнулась голова», «Вже скільки раз казали миру, що влесливість гидка, та мова марна ця») V. Підсумок уроку. Оцінювання.Значення творчості І.Крилова чудово розуміли його визначні сучасники. Поясніть вислів О.Пушкіна: «Крылов - самый народный поэт, превзошедший всех баснописцев.» Учні коментують вислів. (Пушкін вважав Крилова найкращим байкарем.) Учитель. На честь 225 роковин з народження І.Крилова у Росії було випущено ювілейну монету – так вшанували знаменитого байкаря. На картині ви бачите Івана Андрійовича разом з його друзями – письменниками О.Пушкіним, В.Жуковським, М.Гнєдичем. Пушкіну та Крилову у Підмосков’ї встановлено пам’ятник: письменники щось жваво обговорюють, присівши на садову лаву. Як ви гадаєте, про що вони розмовляють?.. Учні висловлюють припущення. М.Гоголь вважав, що байки Крилова– «достояние народное и составляют книгу мудрости самого народа». Як ви розумієте ці слова? Учні коментують вислів. (Гоголь вважав байки Крилова скарбом та вираженням народної мудрості.) Учитель. У Петербурзі у Літньому саду І.Крилову встановлено пам’ятник. (Похований байкар на Тихвинському кладовищі. Згідно заповіту письменника в день його похорону всі друзі отримали подарунок – нове видання байок.) І.Крилова оточують герої його байок – такий задум скульптора М.Клодта. - У чому ж заслуга байкаря? (І.Крилов розкривав у байках скарби народної мудрості, закликав до добра й правди, бажав щастя й свободи для свого народу, батьківщини. Саме тому його твори популярні й сьогодні.) - Проти яких людських вад і суспільних недоліків спрямована байка «Вовк і Ягня»? - Що засуджує байка «Ворона і Лисиця»? VІ. Домашнє завдання. Намалювати малюнки до байок (за бажанням), виразно читати байки. |