Тема: Ой,
яка чудова «Українська мова»!
Мета: Поглиблювати в учнів знання української мови.
Виховувати
любов і повагу до рідної мови,бажання
наполегливо
оволодівати її багатствами.
Підвищувати
загальну мовленнєву культуру дітей.
Розвивати
патріотичність і емоційно-художні почуття,
дитячу
творчість.
Збагачувати
словниковий запас учнів.
Тип уроку: комбінований урок читання та української мови
(
письма).
Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, ілюстрації
українського
одягу,
предметів побуту, ребуси, картки із
завданнями,
«дерево мов».
Хід
уроку
І. Організація класу. Привітання.
ІІ. Основна частина.
1.Вступне слово вчителя.
2.Розповідь віршів про Україну.
У всьому
світі – кожен зна: Струмок серед гаю, як стрічка.
Є
Батьківщина лиш одна. На квітці метелик, як
свічка.
І в нас
вона одна єдина -
Хвилюють, макують, квітнуть поля
Це наша славна Україна. Добридень тобі, Україна моя!
Українка
я маленька,
Українці
батько й ненька.
На
вкраїні вся родина.
Всім
нам – мати Україна.
Любіть
Україну у сні й наяву,
Вишневу
свою Україну.
Красу
її вічно живу і нову,
І
мову її солов’їну!
3. Розповідь вчителя.
- Чи знаєте ви, що на земній кулі розмовляють понад 5000
мов. А наші мови, взагалі, живуть сім’ями.
- Наша українська мова належить до індоєвропейської
мовної сім’ї. Сім’ї
мають групи. Хочете знати, з яких груп складається індоєвропейська сім’я і в яку групу
входить українська мова?
-Тоді розгляньте мовне дерево. Цікаве дерево – з
гілочками, з листочками та з глибоким корінням. Відшукайте українську мову.
Вона знаходиться на східнослов’янській гілочці. Вчені побачили, що багато слів
примандрувало до нас з інших мов: з грецької, латинської, тюркської та ін..
Надзвичайною писемною мовою була старослов’янська. Білоруська, російська і українська мови дуже
схожі між собою. ( На дошці ілюстрація дерева мов.)
4.Гра « Перекладач».
Щоб порівняти російську і українську мови, граємо у гру.
( Українські слова записуємо у зошит.)
Окно – вікно, стул – стілець, стол – стіл, дверь – двері,
книга – книжка, сказка – казка…
Ми з вами записали купу слів українською мовою. А що ж
таке та мова? Народ говорить, що «слово до слова – зложиться мова», а Т. Г.
Шевченко ось як про неї каже:
Ну
що б, здавалося, слова…
Слова
та голос, більш нічого.
А
серце б’ється, -
ожива,
Як
їх почує!...
5. Багатозначні слова. Слово вчителя.
- Наша рідна мова і співуча і багата. Одне слово може
мати кілька значень: чиста вода, чистий папір, чиста совість, чисте небо, чисті
руки; золота обручка, золотий чоловік, золоті руки; солодке яблуко, солодке
життя, солодкий сон ( записуємо всі словосполучення у зошит).
6. Складні речення.
Діти отримують конверти зі словами. Самостійно
складають речення і записують їх у
зошит.
7.Вікторина « З якої це казки…?»
Любов до рідної мови починається ще з колиски, з маминої
казки.
-Вони зачаровують усіх, хто їх чує. А хто з вас любить
казки? А чи зможете відгадати назви тих казок, з яких до нас завітали герої? (
Читаю загадки; відгадки- ілюстрації відразу вивішую на дошку).
- Зверніть увагу, що всі казкові герої одягнені в
український одяг( діти називають одяг).
Вони,
було, тільки й знають, що
Танцювати
й співати.
А
він вдосвіта встане… і до
роботи
береться…( хто?) ( Півник)
Їм капусту на городах,
Моркву, ріпу, буряки.
Відгадайте, хто такий? ( Заєць)
Прийшла
кума із довгим віником
На
бесіду із нашим півником,
Схопила
півня на обід
Та
й замела мітлою слід.( Лисиця)
Невсипущий, хитрий, сірий,
Голоднющий – ікла шкірить,
Між кущами пропадає,
Пасовисько оглядає. ( Вовк)
Я
від бабусі втік, від зайця втік, і від тебе утечу.(Колобок)
8.Розповідь віршів українських
поетів ( діти).
Діти розповідають вірші українських поетів і
письменників, які вивчали на уроках та в позаурочний час.
9.Загадки. Слово вчителя.
-А тепер настав час і для загадок. Знаю, що ви їх любите.
Це один з найдавніших і поширених видів усної народної творчості.
Біле
поле, чорне насіння, хто вміє, той посіє.( Письмо)
Мовчить, а багато людей навчить.( Книга)
Стоїть
дім, увійдеш у нього сліпим, вийдеш зрячим.
(Школа)
П’ять
волів одним ралом орють. ( Пальці)
Скільки
хоче, бере, а все лишається.(Книжка)
На базарі не знайдеш, на вагах не зважиш.( Знання)
Тіло
жовте, серце чорне:тіло мовчить,
А
серце говорить.( Олівець)
Утрьох їдуть братці верхом на конячці.(Пальці й ручка)
Що
у світі найшвидше? ( Дума)
-А які ще перлини народної творчості ви знаєте? (Прислів’я та приказки)
10. «Поясни прислів’я».
- Гостре словечко,коле сердечко.
- Коня керують уздами, а чоловіка словами.
- Не кажи «гоп», доки не
перескочиш.
- Рання пташка росу п’є, а пізня – слізки ллє.
- Поспішиш – людей насмішиш.
- Слово не
горобець – вилетить не спіймаєш.
- Дав слово – дотримайся його.
ІІІ. Підсумок уроку.
Слово вчителя.
Ми дякуємо всім, хто завітав до нас на
урок. Я була б щаслива, якби від сьогоднішнього уроку діти залишили у своїй пам’яті згадку, а у
своєму серці – велику любов до рідної мови.
Мова рідна,
слово рідне
Хто
вас забуває,
Той
у грудях не серденько,
Тільки
камінь має…
|