Головна | Регістрація | Вхід | RSS П'ятниця, 29.03.2024, 08:37

Мар'їнська школа-інтернат

Оголошення
Меню сайту
Додані матеріали
[28.04.2014][Учительська скарбничка]
Збережи своє здоров’я. Інтегроване заняття, 1,2,3 клас. Вчитель: Венжега В. О. (0)
[17.04.2014][Учительська скарбничка]
Вистава "Малятко-здоров'ятко". Вчитель Цибульник Н.І. 1, 2, 5 клас (0)
[16.03.2014][Учительська скарбничка]
Ой, яка чудова «Українська мова»! Комбінований урок читання та української мови. 2 клас (0)
Опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 211
Ми в соцмережах
Форма входу

Методична скарбниця

Главная » Статьи » Учительська скарбничка

Урок історії "Відкриття європейців" учителя Павлюченко І.С.
 
 
Мета: визначити причини Великих географічних відкриттів, розглянути розвиток мореплавання в Португалії та Іспанії, навчити працювати з історичною картою, вдосконалити вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, давати характеристику історичним діячам.
 
Основні поняття та терміни: «Великі географічні відкриття», «майя», «ацтеки», «інки», «факторія», «монополія».
 
Основні дати та події:
• 12 жовтня 1492 р. — відкриття Америки Христофором Колумбом.
• 1498 р. — відкриття морського шляху до Індії Васко да Гамою.
• 1519–1522 рр. — перше навколосвітнє плавання Фернандо Магеллана.
 
Обладнання: підручник, історичний атлас, документи, роздавальний матеріал, портрети великих мореплавців.
 
Тип уроку: комбінований, елементами лабораторної роботи з текстом підручника та роботою в групах.
 
Додаткові джерела інформації:
1. Сабатіні Р. Христофор Колумб;
2. Травінській В. Зірка мореплавця (Магеллан);
3. Цвейг С. Подвиг Магеллана;
4. Цвейг С. Амеріго Веспуччі.
 
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
• називати держави-учасниці Великих географічних відкриттів;
• називати причини Великих географічних відкриттів;
• показувати на карті основні європейські держави й народи, основні географічні відкриття та напрямки подорожей європейців, нові торгові шляхи, доколумбові цивілізації Америки.
• давати характеристику діяльності Х. Колумба, В. да Гама; Ф. Магеллана;
• порівнювати картину світу, життя людей, технічні винаходи Середньовіччя та раннього Нового часу.
 

ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
Актуалізація опорних знань учнів проводиться з використанням усної та письмової форми опитування.
За методом «Мікрофон» учні дають визначення поняттям: «цивілізація», «аграрне суспільство», «індустріальне суспільство», «нова історія», «банк», «біржа», «абсолютна монархія», «капіталізм».
Робота за картками
Картка № 1
Із запропонованого переліку виберіть поняття, які характеризують аграрну цивілізацію.
Верхньобійне водяне колесо, мікроскоп, плавильна піч, барометр, горизонтальний ткацький верстат, підзорна труба, телескоп.
Відповідь. Верхньобійне водяне колесо, плавильна піч, горизонтальний ткацький верстат.
Картка № 2
Складіть логічний ланцюжок, проставивши в клітинки номера запропонованих подій.
1. Розквіт торгівлі;
2. Удосконалення сільськогосподарських знарядь праці.
3. Розширення товарно-грошових відносин.
4. Зростання обсягів ремісничого виробництва.
5. Збільшення потреби в дорогоцінних металах.
6. Ліквідація кріпосної залежності.
7. Збільшення продуктивності праці.
Відповідь: 2, 7, 4, 6, 1, 3, 5.
Повідомлення учнів «Винаходи й технічні відкриття XV–XVII ст.».
 
Бесіда з питань
1. Укажіть хронологічні рамки епохи Нового часу і раннього Нового часу.
2. Як ви вважаєте, якій епосі більше відповідають Великі географічні відкриття — Середньовіччю або Новому часу? Свою відповідь поясніть.
3. Назвіть основні риси людини Нового часу. Чим вона відрізняється від людини Середньовіччя?
4. Як ви вважаєте, чим відрізнялися уявлення про світ людей Середньовіччя і Нового часу?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Уч и т е л ь. Великі держави, що виникли в Європі, почали виявляти інтерес до освоєння нових територій. Після арабських, монгольських і турецьких завоювань контроль над прибутковою торгівлею прянощами, китайським шовком і фарфором опинився в руках арабських купців. Сухопутний шлях, відкритий російським мандрівником Афанасієм Нікітіним, був надто довгим і небезпечним. У країнах Європи намагалися знайти нові шляхи до Індії.
ІІІ. Опрацювання нового навчального матеріалу
Причини Великих географічних відкриттів
Учитель пропонує учням за допомогою методу «Мозковий штурм» назвати події, які призвели до географічних відкриттів.
Учитель підбиває підсумок роботи, результати записуються у зошит.
Передумови і причини Великих географічних відкриттів:
1. Торговельно-економічні (потреба у дорогоцінних металах в Європі).
2. Соціально-політичні (завершення Реконкісти, утворення централізованих держав, здатних спорядити дорогі експедиції).
3. Науково-технічні відкриття та винаходи (твердження про те, що Земля має форму кола, переклади праць античних авторів про розміри Землі; складання нових карт, застосування компаса, астролябії, поява каравел).
4. Релігійні та геостратегічні (активне протистояння християнського та мусульманського світів, захоплення турками Константинополя, іспано-португальське морське, торгове, колоніальне суперництво, прагнення до встановлення зв’язків із країнами Заходу).
Робота з картою
Уч и т е л ь. Користуючись картою атласа «Великі географічні відкриття в XV — середині XVII ст. та колоніальні загарбання», дайте відповіді на запитання.
1. Назвіть країни, які розпочали епоху географічних відкриттів. Свою відповідь поясніть.
2. Назвіть мандрівників, які здійснювали плавання у XV–XVII ст.
3. Назвіть мореплавців, які шукали морські шляхи в Індію. Яким чином вони планували досягти Індії?
4. Які нові континенті були відкриті під час цих подорожей?
5. Назвіть народи, які населяли ці континенти.
 
Уч и т е л ь. Португальський принц Генріх Мореплавець зібрав при своєму дворі вчених і картографів, заохочував будівництво каравел, спрямовував експедиції на пошуки шляху до Індії. У 1487 р. Бартоломео Діаш обігнув мис Доброї Надії, південний край Африки, туди прямував Христофор Колумб, але першим Індії дістався Васко да Гама.
Мандрівники доби великих географічних відкриттів
Робота в группах
Учитель ділить клас на групи і пропонує, використовуючи тексти, історичні документи, матеріали підручника, скласти історичні портрети:
• 1-а група — Васко да Гама.
• 2-а група — Христофора Колумба.
Орієнтовний план характеристики історичного діяча
1. Основні відомості про життєвий шлях.
2. Охарактеризуйте риси особистості. Визначте ступінь відповідності особистих якостей завданням, які вирішував історичний діяч.
3. Визначте способи досягнення мети, які використовував історичний діяч.
4. Розкрийте значення та роль історичного діяча.
 
Текст 1. Васко да Гама
(Всемирная история в лицах. Новое время. — М.: ОЛМА-ПРЕСС, 1999. — С. 10–12).
Текст 2. Нотатки учасника першої експедиції Васко да Гама
(Перская Н. Л. Культура Средневековья и Возрождения. Хрестоматия. — Х.: Факт, 1998. — С. 176–181).
Текст 3. Христофор Колумб
(Всемирная история в лицах. Новое время. — М.: ОЛМА-ПРЕСС, 1999. — С. 14–24).
Учні презентують результати своєї роботи.
Перша навколосвітня подорож
Уч и т е л ь. Перша навколосвітня подорож тривала з вересня 1519 по 1522 рр.
П’ять кораблів — «Тринідад», «Вікторія», «Сантьяго», «Сан-Антоніо» та «Консепсьон» вийшли у море, маючи на борту 260 чоловік команди. Назад повернулося лише 18 чоловік.
Робота з документом
Учитель пропонує учням прочитати текст документа і відповісти на запитання.
Текст 4. Зі щоденника Пігафетті, супутника Магеллана
(История Средних веков: Хрестоматия. — М., 1988. — С. 135).
1. Яке значення мала ця подорож?
2. З якими труднощами зіткнулися мореплавці?
3. Які риси характеру були притаманні мандрівникам?
Робота з картою
Учитель пропонує учням за допомогою карти атласа «Великі географічні відкриття в XV — середині XVII ст. та колоніальні загарбання» розповісти про маршрут експедиції Магеллана.
Доколумбові цивілізації Америки
Для того, щоб з’ясувати, на якому рівні розвитку перебували цивілізації доколумбової Америки, учитель ділить клас на групи й пропонує на основі матеріалів підручника, історичних текстів, документів підготувати презентацію:
• 1-а група — Імперія ацтеків.
• 2-а група — Держава інків.
Текст 5. Записки Діаса про Мексику
(История Средних веков: Хрестоматия. — М., 1988. — С. 141–146).
Текст 6
(Все-мирная история в лицах. Новое время. — М.: ОЛМА-ПРЕСС, 1999. — С. 28–32).
Запитання до текстів
1. Які ремесла були розвинені в ацтеків?
2. Оцініть рівень розвитку культури ацтеків.
3. Які з числа згаданих у тексті товарів європейці вивозили з Мексики?
Текст 7. Держава інків
(Мишина И. А., Жарова Л. Н., Михеев А. А. Всемирная история. Эпоха становления цивилизаций к. XV–XX вв. — К.: Ґенеза, 1995. — С. 89).
Запитання
1. Розкажіть про організацію влади в імперії інків.
2. Як держава регламентувала життя індіанців?
ІV. Закріплення знань учнів
1. Учні, використовуючи наведені положення, мають заповнити таблицю «Причини й наслідки Великих географічних відкриттів».
А. Причини Б. Наслідки

1) Бажання європейців збагатитися на торгівлі з Індією.
2) Переміщення до Антверпена — центру світової торгівлі.
3) Потреба в золоті та сріблі — основних металах, з яких карбували гроші.
4) Надзвичайне зростання обсягів торгівлі.
5) Загарбання турками Константинополя.
6) Переміщення торгових шляхів із Середземного моря в Атлантичний океан.
7) Початок колоніальних загарбань.
8) Збагачення власників майстерень і купців Європи.
9) Поява в Європі нових рослин, товарів, продуктів.
Відповідь: А — 1, 3, 5, 7; Б — 2; 4, 6, 8, 9.
2. Використовуючи наведені факти, складіть коротку біографію кожної з указаних у таблиці осіб.
Х. Колумб Васко да Гама Ф. Магеллан
А Б В
1) Був сином бідного італійського ткача.
2) Придворний португальського короля Маноеля.
3) Португальський моряк із небагатих дворян.
4) Командував флотилією з трьох каравел («Санта-Марія», «Пінта», «Нінья»), яка через 33 дні після відплиття підійшла до острова Сан-Сальвадор («Святий рятівник»).
5) Перетнув Атлантичний океан.
6) Досяг індійського порту Калікут.
7) Дав назву океану — «Тихий».
8) Відкрив північне узбережжя південної та східної частин Центральної Америки.
9) Переселився до Іспанії й став адміралом. Очолив експедицію з п’яти іспанських кораблів, яка тривала три роки.
10) Керував чотирма подорожами до нового континенту.
11) На чотирьох кораблях вперше обігнув південь Африки та вийшов в Індійський океан.
12) Організатор і керівник першої навколосвітньої подорожі, досяг Філіппінських островів.
13) Оселився в столиці Португалії — Лісабоні.
14) Відкрив протоку, яку згодом назвали його ім’ям.
15) У 1485 р. переселився до Іспанії.
16) Обігнув Південну Америку.
Відповідь:
А — 1, 4, 8, 10, 13. Б — 2, 5, 6, 11, 15.
В –3, 7, 9, 12, 14, 16.
V. Домашнє завданн
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Намалювати моделі кораблів великих мандрівників, прилади та пристосування для морських подорожей.
 
 
Повний текст плану-конспекту уроку: викачати з сервера.
Категория: Учительська скарбничка | Добавил: Pacifist_Ua (18.10.2012)
Просмотров: 1922 | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Шкільне життя
Наші координати
 
Адреса: вул.Зелений гай, 1, м.Мар'їнка, Донецька область, 85600, Україна
Тел. (06278) 5-10-58 Директор, 5-12-43 Приймальня
marinternat@ukr.net
Р/р 35428002001807 УДК у Донецькій області
МФО 834016
ОКПО 22014209
 
 
Розробник і адміністратор сайту: Мєсюра Вадим Петрович vmesura@mail.ru
 
Освітні ресурси
  • Міністерство освіти і науки України
  • Урядовий сайт для юних громадян
  • Педагогічна преса
  • Інформаційно-правовий ресурс для дітей
  • Національна академія педагогічних наук України
  • Портал дитячої безпеки
  • Новини науки
    Пошук

    Copyright Мєсюра Вадим © Мар'їнська школа-інтернат © 2024
    Безкоштовний хостинг uCoz